Tubiornottubi pointless

Zicea un insomniac pe un blog ca “acum lumea se gindeşte la somaj, la intretinere, aia mai nefericiti la titele lu’ braileanca…”. OK. Atata vreme cat poti trai cu ideea ca destinul tau e condus de niste oameni care nu au nimic in comun cu dorintele tale, cu sufletul tau, cu trairile si aspiratiile tale, inseamna ca totul merge cat se poate de bine si ca deja poti sa mori linistit, ai facut tot ce-ti statea in putere sa-ti creezi realitatea perfecta. Atata timp cat accepti supus ca viata sa-si urmeze cursul, pentru ce te-ai mai da jos din pat? Pur si simplu pentru ca daca tot te-ai nascut trebuie sa faci ceva ca sa nu te plictisesti pana mori? Tinem cu orice pret sa infirmam teoria evolutiei. Din punctul asta de vedere evolutia are un singur punct terminus: totalitarism, urmat de (auto)exterminare. E singura modalitate prin care se poate termina totul.

Gandeste-te, cititorule. Atata vreme cat exista o putere, aceasta reprezinta si o constrangere. Prin legi, prin inducerea unor modele de (con)vietuire, prin media, etc. Nu pot sa spun ca nu sunt de acord, intr-o oarecare masura, cu asta. E sigura modalitate probata de a tine in frau o cantitate mare de oameni. Termenul de cantitate nu e folosit intamplator. In momentul in care societatea se obisnuieste cu un anumit mod de viata, atunci actiunile ii sunt cel putin previzibile. De aici pana la un control al maselor nu mai e nici macar un pas. Cu atat mai putin de la constrangere la transformarea acesteia intr-o  ignoranta, care de la autoimpusa devine naturala. Rezulta ca avem nevoie de conducere, respectiv constrangere. Pentru ca singuri nu ne putem controla. Dar de la a considera natural controlul si pana la a-l accepta orbeste, pana la nivelul in care statul e fiecare dintre noi pentru ca altceva nu stim si chiar daca aflam, refuzam sa constientizam doar pentru ca e mai comod, e o cale indezirabila si umilitoare.

Repet. Controlul e mai mult decat necesar pentru ca suntem animale si avem nevoie de dresor. Pentru ca viata nu mai o scena de ceva vreme. E un circ ridicol. Tot atat de necesara e si manipularea. Primul gand care si-ar putea face loc printre sinapse ar fi, in mod normal, “pai asta inseamna ca nimic nu se schimba niciodata.” Corect. Orice forma de conducere se va baza pe constrangere si manipulare pentru a putea controla masele. Conteaza doar in ce constau constrangerea si manipularea. Libertatea de fapt nu exista. Exista lupta pentru o oarecare senzatie de libertate. Nu libertatea ne implineste, ci lupta pentru ea. Si daca e sa ne gandim si mai departe, nici macar asta nu conteaza. E o problema de standard, implicit de multime. Atata vreme cat oamenii vor putin, putin li se va da (rezultat la care se ajunge tot prin constrangere si manipulare). Problema vine de la cei care vor mai mult decat o intretinere, un somaj sau tatele lu’ braileanca.

Oare asta sa insemne?

"To be, or not to be: that is the question:
Whether 'tis nobler in the mind to suffer
The slings and arrows of outrageous fortune,
Or to take arms against a sea of troubles,
And by opposing end them? To die: to sleep;
No more; and by a sleep to say we end
The heart-ache and the thousand natural shocks
That flesh is heir to, 'tis a consummation
Devoutly to be wish'd. To die, to sleep;
To sleep: perchance to dream: ay, there's the rub;
For in that sleep of death what dreams may come
When we have shuffled off this mortal coil,
Must give us pause: there's the respect
That makes calamity of so long life;
For who would bear the whips and scorns of time,
The oppressor's wrong, the proud man's contumely,
The pangs of despised love, the law's delay,
The insolence of office and the spurns
That patient merit of the unworthy takes,
When he himself might his quietus make
With a bare bodkin? who would fardels bear,
To grunt and sweat under a weary life,
But that the dread of something after death,
The undiscover'd country from whose bourn
No traveller returns, puzzles the will
And makes us rather bear those ills we have
Than fly to others that we know not of?
Thus conscience does make cowards of us all;
And thus the native hue of resolution
Is sicklied o'er with the pale cast of thought,
And enterprises of great pith and moment
With this regard their currents turn awry,
And lose the name of action.""

E doar o problema de optiune personala.

Advertisements

7 responses to “Tubiornottubi pointless

  • aciduzzu

    Eu cred ca cei ce se gandesc la ale “brailencei” sunt mai nefericiti decat cei cu intretinerea si alte alea.Sunt mai departe multe afirmatii cu care nu am a fi de acord: “Pentru ca singuri nu ne putem controla”. Cel putin hazardata afirmatia.
    “Controlul e mai mult decat necesar pentru ca suntem animale si avem nevoie de dresor”. Ei, aici e chiar nashpa, imi aduci aminte de Ion Iliescu cel declarat liber-cugetator dar si de icoane crestine pupator.

    • yokko

      Dragă aciduzzu,
      1. Cred că cei care se gândesc la ale brăilencei nu sunt nici mai fericiţi, nici mai nefericiţi decât cei “cu întreţinerea”. În primul rând nu există o delimitare între 2 categorii, pentru că acestea se confundă. Cei care pun întreţinerea, şomajul şi “alte alea” pe primul loc în gândurile lor, sunt aceiaşi care se gândesc cu ardoare la ţâţele sus numitei curve, mai mult decât la orice altceva. Pâine şi circ de când e lumea.
      2. Într-o oarecare măsură înţeleg de ce ai spune că e o afirmaţie hazardată. Este extrem de dificil de acceptat că nu putem fi liberi, sau că umanitatea noastră e pusă la îndoială. Dar dacă te îndoieşti cât de puţin de această afirmaţie, aruncă o privire peste articolul ăsta (http://en.wikipedia.org/wiki/Stanford_prison_experiment) şi poate o să-ţi schimbi puţin optica. Nu e singurul exemplu pe care ţi-l pot da în ceea ce priveşte subiectul imposibilităţii omului de a se controla în lipsa legilor. Dacă ai timp caută “Împăratul muştelor” de William Golding şi după ce citeşti poate iesim la o bere şi mai discutăm.
      3. E randul meu să spun că asemănarea cu Ilici Iliescu (by the way, pe care îl consider principalul vinovat pentru situaţia în care ne aflăm acum şi pe care, dacă aş putea, l-aş executa fără regrete sau remuşcări) este cel puţin hazardată. Cred ca ceea ce am spus la punctul 2 e valabil şi în acest context. Faptul că suntem animale şi că avem nevoie de dresor nu este o acuzaţie şi nici măcar o critică. E un fapt. Probat prin exact ceea ce tindem să devenim: dacă nu o haită de lupi, atunci o societate de căţei dresaţi care fac frumos şi se gudură atâta vreme cât nevoile de bază le sunt satisfăcute.
      Oricum, multumesc de feedback şi te mai astept cu opinii.

  • Tudor

    Comentariul, de altfel original si autentic, ma face sa iti sugerez “Etica Protestantista” a lui Max Weber si pe de Toqueville.
    Faci aluzie la paradigma post moderna de stat (versus cea romantica) si ar fi de discutat despre pericolele democratiei.
    Totusi, poate ai fost acolo deja…

  • Guttheim

    In primul rand, E vorba despre “Etica protestantă şi spiritul capitalismului” – Max Weber. in al doilea rand, cred că Tudor făcea apropo la o alta lucrare a lui Weber, de dimensiuni mai mici – “Politica, o vocaţie si o profesie”. Deci, mintile constrânse ascultă radoi Erevan…

  • tincuta

    Avem nevoie de dresor. Eu aş spune că fiind lut, omul din mine are nevoie de mâna olarului pentru a se transforma în operă de artă. Decât un dresor cu carte de identitate, prefer să fiu modelată de divinitate.
    Ce înseamnă cotidianul, câtă banalitate ascunde, consumismul cum ne calcă zilnic în picioare. Pentru cei care doresc mai mult decât să se trezească doar pentru a mânca, privit la tv, pierdut viaţa zadarnic cu pseudovedete, există detaşarea.
    Detaşarea de realul care nu e real decât în mintea noastră, de rutina care sapă în creier ca picătura chinezească, de mizerie şi pornografie. Detaşarea e o problemă de atitudine care trebuie învăţată.
    Se face prin exerciţiu zilnic, cu filtre puternice, iar rezultatele vor merita efortul.
    Altfel, vom ajunge la 80 de ani cu „playboiul” sub pernă, întrebându-ne de ce-am venit noi pe aici? Nimeni nu ne va răspunde.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: